Ingvard Madsen har netop fået en ny ride-on slagleklipper hjem fra det tyske familiefirma, AS Motor, og den kører ubesværet over bakker, buske og bump på sin vej.

KOLDING: AS Motor Danmark ved Kolding har netop fået den nye slagleklipper fra AS Motor hjem. Maskinen er en slagleklipper, der er opfostret i Tyrols bakkede terræn, og det gør den særligt egnet til naturpleje og arealklipning der, hvor andre maskiner bøvler med at komme frem, eller hvor man manuelt må klippe med buskryddere.

AS 1040 YAK 4WD er arvtageren efter sin forgænger, AS 940, og det har betydet en lang række forbedringer på den nye maskine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- 1040'eren har taget alle erfaringerne med fra 940'eren. Det betyder, at maskinen har fået et endnu lavere tyngdepunkt, og så er det med slagle på i stedet for rotorklip, hvilket giver en helt anden klipning, siger Josef Hart, der er ansvarlig for AS Motor Danmark.

Imens det lavere tyngdepunkt gør maskinen sværere at vælte og dermed mere sikker, så er 1040'eren også en smule mere effektiv i forhold til forgængeren.

940'eren kunne nemlig maksimalt klare 6.000 kvadratmeter i timen, imens 1040'eren ifølge producenten maksimalt kan klare 6.800 kvadratmeter i timen.

Derudover er rotorskæret sideforskudt. Det betyder, at den stikker ud forbi dækkene i modsætning til forgængeren, hvilket gør, at man kan skære tættere på kanter, træer og objekter med 1040'eren, end man kunne med 940'eren.

Stærk i terræn

Imens man kan diskutere forlempe og ulemper ved den en ride-on rotorklipper som AS 1040'eren til arbejde på jævnt terræn, så er der ingen tvivl om dens evner på bakkerne. Josef Hart demonstrerede klipperen på bakker med op mod 45 graders hældning, og selv på disse bakker kørte den relativt ubesværet og jævnt igennem højt græs og buske.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så længe maskinen kan lægge planterne ned, så kan den også tygge det igennem. Selv i det her terræn, hvor der er en stejl hældning, kører den ret ubesværet igennem, selv om det selvfølgelig kræver, at man lige får lidt erfaring med maskinen, og nogle gange kan en busk godt være lidt for hård at lægge ned, men så må man bare bakke ud og forsøge at kile sig ind igen, siger Josef Hart.

Maskinen er dog heller ikke ineffektiv på plan jord. Her kører den med en topfart på næsten syv kilometer i timen med en klippebredde på en meter.

Transport og vedligehold

1040'eren er ikke ligefrem en stor maskine. Den er 199 centimeter lang, 122 centimeter bred og måler 159 i højden, når den er slået ud. Med en kampvægt på blot 335 kilogram betyder det, at man kan transportere den på en trailer uden særligt kørekort.

Samtidig er den nem at gøre rent. Motoren er luftkølet og sørger selv for at blæse det meste afklip væk fra slaglehuset og motoren. Samtidig kan man slutte en vandslange direkte til maskinen. Når man åbner for vandet og maskinen stadigvæk kører, sørger den selv for at vaske slaglehuset - akkurat som når man vasker en blender op.

Den mest udsatte sliddel på maskinen er naturligvis selve slaglerne og den cylinder, de sidder på. Her er der mulighed for at skifte cylinderen fra maskinens side. Det eneste, man skal fjerne, er to bøjler, og så kan man komme til. Det betyder, at hele maskinen ikke skal skilles ad.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Slaglerne som sliddel er meget nemme at skifte, og man behøver ikke at skille hele maskinen ad for det. Derudover er de også mere holdbare end rotoren. Hvis en slagle rammer en stub eller en sten, hopper den bare af og kører så ellers videre. Samtidig kan slaglerne vendes om, før de skal skiftes, siger Josef Hart.

AS 1040 YAK 4WD kan ses på Maskiner Under Broen, hvor den har sin Danmarks-premiere, ligesom den også vil blive vist frem på Langesømessen.