Batteridrevne kædesave er et alternativ til den konventionelle motorsav, og her har vi set nærmere på Greenworks 82 volt sav med 18" sværd.

VARDE: Udstyrsmæssigt er der ikke meget at klage på. Greenworks kædesaven til batteridrift leveres med bærekuffert, savkæde og to sværdlængder. Batteriet kan enten være et på 2,5 Ah eller et på 5 Ah, og er det ikke nok, kan alternativet være, at det kobles til et rygbatteri med en kapacitet på 12,5 Ah.

Rækker et 2,5 eller alternativt et 5 Ah batteri, kan man vælge at have det i det seletøj, man kan få som ekstraudstyr. Her stikker man et dummybatteri ned i saven, som igen har forbindelse til det batteri, man har på ryggen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som i de andre produkter fra Greenworks, er også den batteridrevne kædesav udstyret med en kulfri motor. Det betyder, at man heler ikke her vil komme ud for, at skulle skifte udslidte kul af den simple grund, at der ikke er nogen.

Vejer som en motorsav

En af de ting der overraskede mig mest, var, at saven vejer 4,9 kilogram. Kampklar, altså med batteri og kædeolie skal man så lægge 2,5 kilogram og små 250 gram til for kædeolien, og ender den med at veje hele 7,65 kilogram.

Det 5 Ah store Greenworks batteri har en såkaldt batterienergi på 360 Wh, og det lille på 2,5 Ah er på 180 Wh, og det er rigtig meget i forhold til andre premium batterier.

Batterienergien Wh er et mål for energitætheden, som igen er et mål for hvor meget, et givent batteri kan indeholde per vægtenhed. Til sammenligning har mange andre 5 Ah batterier typisk en Wh værdi mellem 250 og 300, så på det punkt er Greenworks batterierne meget fine.

Kraftig

Saven klarer sig godt. Men den når dog ikke derhen, hvor den matcher en vanlig sav med forbrændingsmotor. Så det med fældning og efterfølgende opskæring af store træer er ikke dens spidskompetence.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men til gengæld kan man så glæde sig over, at den tager godt fra, og den har en savetid på en times tid, når den er forsynet med det store 5 Ah batteri.

Saven virker heller ikke nær så stiv, som en vanlig motorsav med støbt motorblok. Vibrationsmæssigt synes jeg til gengæld den klarer sig pænt i forhold til en konventionel sav, og det gør den endda uden en fjederophængt håndbøjle.

Pro:

Få vibrationer. Praktisk bærekuffert indeholdende to sværdlængder og tilsvarende kæder. Passer kæde med vanlige kæder fra eksempelvis Stihl og Oregon.

Meget lavt støjniveau, og desuden slipper man også for udstødningsgasser. Godt med over 800 opladninger inden batteriskift. Rigtig god til de mindre opgaver.

Contra:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Høj vægt. Håndbøjle er ikke fjederophængt, men er boltet direkte på motorhuset. Det giver vibrationer, selvom de er forholdsvis begrænsede.

Der er ikke mulighed for at kunne sætte varme på håndbøjlen. Slet ikke så kraftig som en konventionel sav.